Czy turbo może zasysać powietrze z układu chłodzenia?

Turbosprężarka jest urządzeniem, które spręża powietrze pobierane z otoczenia i kieruje je do silnika, zwiększając ilość tlenu dostępnego do spalania paliwa. W prawidłowo działającym układzie turbo nie ma możliwości, by powietrze było zasysane z układu chłodzenia silnika. Układ dolotowy (czyli filtr powietrza, przewody dolotowe, turbosprężarka, intercooler i kolektor ssący) jest całkowicie odseparowany od układu chłodzenia, w którym krąży płyn chłodniczy, a nie powietrze.

Jednak w przypadku poważnych usterek lub błędów konstrukcyjnych może dojść do niepożądanych interakcji między tymi układami. Najczęściej spotykanym problemem nie jest zasysanie powietrza z układu chłodzenia, lecz przedostawanie się płynu chłodniczego do układu dolotowego lub wydechowego. Może się to zdarzyć na przykład w wyniku pęknięcia uszczelki pod głowicą, pęknięcia głowicy lub bloku silnika, albo uszkodzenia chłodnicy EGR (jeśli jest chłodzona cieczą). W takiej sytuacji płyn chłodniczy może przedostawać się do cylindrów, kolektora ssącego lub wydechowego, powodując powstawanie białego dymu z wydechu, spadek mocy, nierówną pracę silnika, a nawet ryzyko poważnych uszkodzeń (hydrolock).

W niektórych nowoczesnych turbosprężarkach stosuje się chłodzenie cieczą, ale układ chłodzenia turbo jest również całkowicie odseparowany od układu dolotowego. Płyn chłodniczy krąży w specjalnych kanałach wokół korpusu turbo, odbierając ciepło i zapobiegając przegrzewaniu się łożysk, ale nie ma kontaktu z powietrzem zasysanym przez turbosprężarkę.

Jeśli doszłoby do bardzo poważnej awarii, np. pęknięcia korpusu turbosprężarki w miejscu, gdzie przebiega kanał chłodzenia cieczą, teoretycznie płyn chłodniczy mógłby przedostać się do układu dolotowego. W praktyce jednak takie przypadki są niezwykle rzadkie i zazwyczaj skutkują natychmiastową awarią, dużym dymieniem, spadkiem poziomu płynu chłodniczego i poważnymi uszkodzeniami silnika.

Podsumowując, turbo nie może zasysać powietrza z układu chłodzenia, ponieważ oba te systemy są od siebie odseparowane. Możliwe są natomiast awarie prowadzące do przedostawania się płynu chłodniczego do dolotu lub wydechu, co objawia się białym dymem, spadkiem mocy i ryzykiem poważnych uszkodzeń silnika. W przypadku takich objawów konieczna jest natychmiastowa diagnostyka i naprawa, by uniknąć kosztownych awarii.

Redakcja portalu Selected.pl
Jesteśmy zespołem pasjonatów motoryzacji, dziennikarzy i specjalistów technicznych, którzy każdego dnia tworzą rzetelne, praktyczne i unikalne treści dla kierowców. Naszym celem jest dostarczanie sprawdzonych porad, analiz usterek i inspiracji tuningowych - od eksploatacji codziennych aut po historie wyjątkowych projektów. Wierzymy, że wiedza techniczna może być przekazywana przystępnie i ciekawie, a motoryzacja to coś więcej niż tylko środki transportu - to styl życia. Sprawdź kanały social media: