Układ ESP (Electronic Stability Program) nie wpływa bezpośrednio na działanie sprzęgła, ale w nowoczesnych samochodach oba systemy współpracują ze sobą poprzez elektronikę pojazdu. ESP korzysta z wielu czujników, w tym prędkości obrotowej kół, pozycji pedału gazu, skrzyni biegów i czasem także położenia pedału sprzęgła. W sytuacjach awaryjnych, gdy ESP wykryje poślizg lub utratę przyczepności, może zredukować moment obrotowy silnika, przyhamować wybrane koła lub zmienić reakcję silnika na gaz. W samochodach z systemami start-stop, automatyczną skrzynią biegów lub funkcją hill holder, ESP może wymagać prawidłowej pracy sprzęgła do skutecznego działania. Awaria czujnika sprzęgła może powodować błędy w pracy ESP, a nieprawidłowe działanie ESP może wpłynąć na sposób przekazywania momentu obrotowego przez sprzęgło. W praktyce jednak ESP nie steruje sprzęgłem, a jedynie wykorzystuje informacje o jego położeniu do optymalizacji stabilności i bezpieczeństwa jazdy.