Układ klimatyzacji w samochodzie, choć napędzany głównie mechanicznie przez pasek klinowy, ma istotny wpływ na pobór prądu z akumulatora i obciążenie układu ładowania. W momencie włączenia klimatyzacji uruchamia się sprężarka, która pobiera moc z silnika, co z kolei zwiększa jego obciążenie i zapotrzebowanie na energię. Dodatkowo, system klimatyzacji korzysta z wielu odbiorników elektrycznych: wentylatorów, czujników, sterowników, zaworów, a w nowoczesnych autach także z elektrycznych pomp i grzałek. W efekcie, po włączeniu klimatyzacji alternator musi dostarczyć więcej prądu, by zasilić wszystkie odbiorniki. Jeśli alternator nie jest w stanie wygenerować wystarczającej ilości prądu (np. na biegu jałowym, przy niskich obrotach), część energii pobierana jest z akumulatora, co prowadzi do jego rozładowania, zwłaszcza podczas postoju lub jazdy na krótkich trasach. Objawami nadmiernego poboru prądu przez układ klimatyzacji są spadki napięcia, trudności z rozruchem po dłuższym postoju oraz szybkie rozładowywanie się akumulatora. Regularna kontrola stanu alternatora, akumulatora i układu klimatyzacji pozwala uniknąć problemów z ładowaniem i zapewnia komfortową oraz bezpieczną eksploatację pojazdu.