Układ komfortu w nowoczesnych samochodach jest coraz bardziej zintegrowany z innymi systemami elektronicznymi pojazdu, w tym z systemem poduszek powietrznych (SRS/Airbag). W teorii układ komfortu i system poduszek powietrznych działają niezależnie, jednak w praktyce mogą się komunikować za pośrednictwem magistrali CAN, wymieniając informacje o stanie drzwi, pasów bezpieczeństwa, pozycji fotela czy obecności pasażera. Błędy w układzie komfortu, takie jak uszkodzenie modułu, zwarcia w instalacji, przerwy w przewodach czy błędy w oprogramowaniu, mogą prowadzić do zakłóceń w komunikacji z systemem SRS. Typowym przykładem jest sytuacja, gdy po wymianie lub naprawie fotela, odłączeniu czujnika obecności pasażera lub przerwie w przewodach pod fotelem pojawia się kontrolka poduszki powietrznej i komunikat o błędzie SRS. Układ komfortu przekazuje bowiem informacje o stanie fotela i pasów do modułu poduszek, a brak tych danych lub błędne sygnały mogą być interpretowane jako zagrożenie dla bezpieczeństwa. W niektórych przypadkach błędy w układzie komfortu mogą uniemożliwić aktywację poduszki pasażera lub prowadzić do jej dezaktywacji. W nowoczesnych samochodach, gdzie systemy są ze sobą powiązane, awaria modułu komfortu może powodować pojawianie się komunikatów o błędach poduszki powietrznej, nawet jeśli sam system SRS jest sprawny. Diagnostyka powinna rozpocząć się od sprawdzenia stanu przewodów, złącz i czujników pod fotelem, a następnie odczytania błędów z komputera pokładowego. Regularna kontrola stanu instalacji elektrycznej, szybka reakcja na pierwsze objawy i unikanie nieautoryzowanych napraw pozwalają uniknąć problemów z komunikacją między układem komfortu a systemem poduszek powietrznych. W razie pojawienia się kontrolki SRS po naprawie układu komfortu konieczna jest diagnostyka komputerowa i skasowanie błędów. kategoria „Systemy wspomagania i komfortu”.
Strona główna Systemy wspomagania i komfortu Czy układ komfortu może wpłynąć na błędy poduszki powietrznej?