Czy układ zapłonowy może być przyczyną gaśnięcia silnika na luzie?

Układ zapłonowy odgrywa kluczową rolę w utrzymaniu stabilnych obrotów silnika na biegu jałowym. Zużyte lub uszkodzone świece, cewki, przewody zapłonowe czy aparat zapłonowy mogą powodować nieregularny zapłon, co prowadzi do falowania obrotów, szarpania i w skrajnych przypadkach do gaśnięcia silnika na luzie. Brak mocnej, regularnej iskry sprawia, że mieszanka paliwowo-powietrzna nie jest zapalana w odpowiednim momencie, a silnik nie jest w stanie utrzymać minimalnych obrotów. Objawy te nasilają się szczególnie po rozgrzaniu silnika, podczas wilgotnej pogody lub po dłuższym postoju. Przyczyną gaśnięcia mogą być także błędy w ustawieniu kąta zapłonu, awarie czujników położenia wału lub wałka rozrządu, a także problemy z masą elektryczną. W nowoczesnych autach komputer pokładowy może rejestrować błędy układu zapłonowego i ograniczać pracę silnika, gdy wykryje powtarzające się wypadanie zapłonu. Regularna diagnostyka i wymiana zużytych elementów układu zapłonowego pozwala uniknąć problemów z gaśnięciem silnika na luzie i zapewnia płynną, bezawaryjną pracę jednostki napędowej.