Współczesne pojazdy wyposażone w napędy 4×4/All Wheel Drive (AWD) oraz zaawansowaną elektronikę bardzo często integrowane są z układem antypoślizgowym ABS oraz systemami kontroli trakcji (ESP, TCS). W praktyce oznacza to ścisłe powiązanie diagnostyki i działania napędu 4×4 z prawidłowym funkcjonowaniem czujników ABS.
Mechanizmy i typowe przypadki:
– W wielu autach SUV, crossoverów, czy aut o sportowym charakterze, uszkodzenie któregoś z czujników ABS (najczęściej rozpoznawane jako błąd ABS/TCS na desce rozdzielczej) skutkuje dezaktywacją/ograniczeniem działania napędu 4×4 – często dla uniknięcia ryzyka niekontrolowanego spięcia sprzęgła wielopłytkowego przy braku sygnałów o prędkości każdego koła.
– W pojazdach z napędem typu Haldex (VW, Skoda, Audi, Volvo) komputer AWD otrzymuje sygnały z czujników ABS. Brak tych danych powoduje, że napęd pracuje jedynie w trybie 2WD lub jest całkowicie dezaktywowany do czasu naprawy usterki.
– W starszych, mechanicznych systemach, takich zależności nie obserwuje się – napęd 4×4 działa niezależnie od czujników ABS.
Konsekwencje:Brak działania napędu na wszystkie koła może wprowadzać w błąd kierowcę i prowadzić do niebezpiecznych sytuacji, szczególnie na śliskiej nawierzchni. Kontrolki ABS oraz 4×4 pojawiające się jednocześnie zwykle wskazują na powiązaną usterkę.
Podsumowanie:We wszystkich nowoczesnych samochodach uszkodzenie ABS bardzo często dezaktywuje lub mocno ogranicza możliwości napędu AWD. Po zauważeniu tej usterki zaleca się pełną diagnostykę komputerową i naprawę układów elektronicznych przed dalszą eksploatacją pojazdu.