Czy uszkodzenie zderzaka wpływa na działanie Lane Assist

Lane Assist – asystent utrzymania pasa ruchu – bazuje głównie na kamerach zamontowanych w górnej części szyby lub na lusterku wewnętrznym pojazdu, analizujących oznakowanie poziome dróg i położenie pojazdu względem pasów ruchu. Mimo to, uszkodzenie zderzaka może oddziaływać na prawidłową pracę całego pakietu asystentów jazdy, zwłaszcza jeśli zderzak mieści czujniki radarowe lub ultradźwiękowe współpracujące z innymi układami (np. asystentem awaryjnego hamowania, martwego pola, ACC). W niektórych modelach samochodów, elementy odpowiedzialne za funkcje Lane Assist (np. dodatkowe radary, sensory odległości) są zainstalowane w zderzaku – jego deformacja, pęknięcie, złe spasowanie lub przesunięcie po stłuczce może zaburzyć geometrie pomiarów, uniemożliwić poprawny odczyt sygnałów lub wprowadzić błędne dane do kalkulacji. Dodatkowo, w przypadku cięższych uszkodzeń i poważnych napraw blacharskich kamera Lane Assist traci punkt odniesienia względem osi pojazdu, przez co funkcja może zadziałać nieprawidłowo (np. system mylnie interpretuje położenie pasa jezdni). Zawsze po naprawie zderzaka należy skontrolować w serwisie kalibrację nie tylko radarów, ale też kamer i czujników systemów asystujących Lane Assist, ACC, AEB oraz systemów martwego pola. Lekceważenie niewielkiego uszkodzenia zderzaka – np. z powodu parkingowego otarcia – potencjalnie grozi błędnym działaniem tych systemów, co skutkuje fałszywymi alarmami, nagłymi ingerencjami w tor jazdy lub brakiem reakcji w sytuacjach zagrożenia. Kluczowe jest, aby każdą naprawę przeprowadzać zgodnie z procedurami producenta oraz po naprawie zrealizować pełny test funkcjonalny wszystkich asystentów jazdy.