Uszkodzenie czujnika temperatury – szczególnie cieczy chłodzącej (CTS, Coolant Temperature Sensor) lub powietrza dolotowego (IAT, Intake Air Temperature) – ma istotny wpływ na czas otwarcia wtrysków we współczesnych silnikach. Komputer sterujący silnika na podstawie danych z tych czujników dobiera nie tylko strategię rozruchu, wzbogacania mieszanki, ale i długość impulsu wtrysku. W razie awarii sensorów temperatury ECU przechodzi w tryb awaryjny, bazując na domyślnych (bezpiecznych) wartościach. W praktyce prowadzi to do wydłużenia czasu otwarcia wtryskiwacza – komputer „zakłada”, że silnik jest zimny i stale wzbogaca mieszankę, co ułatwia rozruch, ale znacznie zwiększa spalanie i prowadzi do nieefektywnego spalania. Charakterystycznymi objawami tego procesu są: wysokie zużycie paliwa, czarne kopcenie z wydechu, nierówna praca na biegu jałowym oraz dłuższy czas nagrzewania się jednostki po odpaleniu. W bardzo nielicznych przypadkach komputer „zamyka” wtryski szybciej (tryb ubogi), ale częściej stawia na bezpieczeństwo i wydłuża czas podawania paliwa. O ile niewielkie zaburzenia w pracy czujnika przedłużają tylko moment poprawnej pracy wtrysków, o tyle długotrwała eksploatacja na uszkodzonym sensorze temperatury prowadzi do trwałego zanieczyszczenia katalizatora, DPF i zwiększa ryzyko awarii innych komponentów. Diagnostyka powinna obejmować pomiary napięcia, obserwację wskazań temperatur w trybie rzeczywistym i porównanie ich do rzeczywistej temperatury silnika. Każde, nawet okresowe przekłamanie sensora temperatury skutkuje wymuszeniem niewłaściwego impulsu czasowego do wtrysku, przez co warto regularnie sprawdzać stan i odczyty tych czujników jako podstawowy element eksploatacji auta.
Strona główna Czujniki i układy pomiarowe Czy uszkodzony czujnik temperatury wpływa na czas otwarcia wtrysków