Czy używane poduszki powietrzne są bezpieczne

Kwestia bezpieczeństwa używanych poduszek powietrznych jest kontrowersyjnym tematem w motoryzacyjnym świecie. W teorii nie ma przeciwwskazań do zastosowania sprawnej poduszki, która nie została aktywowana i przeszła wszystkie testy użytkowe – jednak praktyka pokazuje liczne zagrożenia. Po pierwsze, poduszki mają określony czas przydatności do użycia (najczęściej 10–15 lat od produkcji) – po tym okresie skład aktywujący może stracić swoje właściwości, osłabiając skuteczność działania. Poduszki używane, pochodzące z demontażu rozbitych aut, mogły być narażone na wilgoć, uszkodzenia mechaniczne czy ekspozycję na wysoką temperaturę. Brak gwarancji co do sposobu przechowywania, ewentualnych prób napraw czy „odkręcania” po aktywacji sprawia, że ich powtórne użycie znacząco zwiększa ryzyko odmowy działania lub nieprawidłowego wystrzału w czasie wypadku. Równie niebezpieczne są poduszki niefabryczne, pozbawione certyfikacji lub zamienniki o nieznanej historii. Eksperci oraz producenci samochodów zdecydowanie odradzają instalowanie używanych airbagów – nawet jeśli SRS nie sygnalizuje błędów, nie ma pewności, że wystrzeli w odpowiednim momencie; czasem wyzwala się samoczynnie podczas jazdy. Prawdziwym problemem jest również odsprzedaż „regenerowanych” poduszek, rzekomo przywracanych do użytku po wcześniejszej aktywacji – to praktyka sprzeczna z zasadami bezpieczeństwa i prawem. Zawsze zaleca się montaż wyłącznie nowych, certyfikowanych elementów z gwarancją producenta – to jedyny sposób, by mieć pewność, że w kluczowym momencie SRS zadziała prawidłowo.