Czy w pojazdach elektrycznych też występują problemy z akumulatorem 12V?

Pojazdy elektryczne, choć napędzane są głównie przez wysokonapięciowe baterie trakcyjne, wciąż wyposażone są w klasyczny akumulator 12V. Jego rola jest nie do przecenienia – zasila on systemy elektroniki pokładowej, komputer sterujący, oświetlenie, zamki, alarm, radio, a także uruchamia przekaźniki i systemy bezpieczeństwa. Mimo zaawansowanej technologii, akumulatory 12V w autach elektrycznych narażone są na podobne problemy jak w samochodach spalinowych. Najczęstsze z nich to rozładowanie na skutek długiego postoju, awarii ładowarki DC-DC (przetwornicy odpowiedzialnej za ładowanie akumulatora z baterii trakcyjnej), nadmiernego poboru prądu przez elektronikę lub naturalnego zużycia ogniw. W pojazdach elektrycznych akumulator 12V nie jest ładowany przez alternator, lecz przez przetwornicę DC-DC, która może ulec awarii lub nie działać prawidłowo przy niskim poziomie baterii trakcyjnej. Objawy problemów z akumulatorem 12V to brak reakcji na próbę uruchomienia pojazdu, nieaktywne systemy pokładowe, świecące się kontrolki błędów lub niemożność otwarcia drzwi. W skrajnych przypadkach rozładowany akumulator 12V uniemożliwia nawet rozpoczęcie ładowania baterii głównej. Regularna kontrola napięcia, doładowywanie akumulatora w przypadku dłuższych postojów oraz szybka reakcja na pierwsze objawy awarii to podstawowe działania profilaktyczne. Warto pamiętać, że wymiana akumulatora 12V w aucie elektrycznym powinna być przeprowadzana zgodnie z zaleceniami producenta, a wszelkie prace przy instalacji wysokonapięciowej wymagają zachowania szczególnej ostrożności.