Czy warto wykonać regulację geometrii po zamianie amortyzatora?

Pomiar geometrii zawieszenia jest najczęściej wykonywany wtedy, gdy przeprowadzane są poważne naprawy lub zmiany w zawieszeniu lub podwoziu pojazdu, takie jak naprawy powypadkowe. Ale czy to wystarczy?

Nie istnieją ściśle określone reguły dotyczące częstotliwości sprawdzania geometrii zawieszenia. Ogólna kontrola odbywa się podczas corocznego badania technicznego na stacji kontroli pojazdów. W przypadku nowych samochodów, pierwsza, dość podstawowa kontrola geometrii przeprowadzana jest na ścieżce diagnostycznej po trzech latach od opuszczenia salonu samochodowego.

Producenci sprzętu do pomiaru geometrii zaznaczają, że powinno się kontrolować geometrię przynajmniej raz w roku. Zawieszenie i podwozie samochodu są stale narażone na obciążenia, a elementy elastyczne, takie jak tuleje metalowo-gumowe, mogą ulec deformacji. Śruby i przeguby ulegają zużyciu, a właściwości gumy mogą zmieniać się z czasem. Wszystko to sprawia, że geometria zawieszenia nie jest stała i ewoluuje w czasie, często przekraczając dopuszczalne tolerancje.

To samo dotyczy napraw zawieszenia lub wymiany jego części. Przykładem może być kolumna MacPhersona. W wielu samochodach możliwe jest regulowanie kąta nachylenia koła poprzez odpowiednie śruby, ale górne łożysko kolumny ma wpływ na ustawienie kąta osi zwrotnicy i kąta nachylenia koła. W przypadku wymiany kolumny MacPhersona konieczne jest odkręcenie śrub i zamontowanie nowych elementów. Praktycznie niemożliwe jest dokładne zmontowanie zawieszenia z nowymi elementami w taki sposób, aby geometria odpowiadała ustawieniom fabrycznym.

Dlaczego geometria jest istotna?
Podstawowym parametrem kontrolowanym podczas pomiaru geometrii zawieszenia jest zbieżność kół. To właśnie od niej zależy, czy samochód utrzymuje się na prostej drodze i czy koła poruszają się po łuku zakrętu bez poślizgu. Nieprawidłowo ustawiona zbieżność może prowadzić do niepożądanych efektów, takich jak nadmierne zużycie krawędzi opon, a podczas jazdy w zakrętach jedno z kół może tracić przyczepność.

Kąt wyprzedzenia osi kierowanej i kąt pochylenia koła to inne parametry, które są istotne dla geometrii zawieszenia. Kąt wyprzedzenia osi kierowanej to kąt między osią osi kierowanej a pionową linią przechodzącą przez środek obrotu koła. Kąt ten wpływa na stabilność samochodu, szczególnie przy wysokich prędkościach, i na kąt skrętu kół. Kąt pochylenia koła to kąt między pionową linią a płaszczyzną symetrii koła. Ten parametr ma wpływ na trwałość opon. Nieprawidłowe ustawienie kąta pochylenia koła może prowadzić do nierównomiernego zużycia bieżnika opony.

Dlatego kontrola geometrii zawieszenia jest istotna, zarówno po naprawach, jak i w regularnych odstępach czasu, aby zapewnić właściwą stabilność i bezpieczeństwo pojazdu.