Czy wilgoć może powodować błędy w układzie zapłonowym?

Wilgoć to jeden z największych wrogów układu zapłonowego, szczególnie w starszych pojazdach oraz w autach, w których przewody, cewki lub złącza nie są odpowiednio zabezpieczone. Obecność wilgoci prowadzi do powstawania przebić, zwarć, korozji styków oraz pogorszenia właściwości izolacyjnych przewodów i cewek. Typowe objawy to trudności z rozruchem, szarpanie silnika, wypadanie zapłonu, falowanie obrotów i nierówna praca na biegu jałowym. Wilgoć powoduje, że iskra „ucieka” po powierzchni przewodów lub cewki na masę, zamiast przeskakiwać na świecy, co skutkuje słabą lub przerywaną iskrą. W nowoczesnych autach komputer pokładowy szybko wykrywa problem i rejestruje błędy związane z zapłonem, często zapalając kontrolkę „check engine”. Wilgoć najczęściej dostaje się do układu zapłonowego po myciu silnika, w czasie intensywnych opadów lub podczas jazdy w głębokich kałużach. Regularna kontrola, osuszanie i zabezpieczanie przewodów, cewek oraz złączy przed wilgocią to klucz do bezawaryjnej pracy układu zapłonowego, szczególnie w okresie jesienno-zimowym.