Czy wspomaganie może zaniknąć przy pełnym skręcie i ruszaniu?

Zanik wspomagania kierownicy przy pełnym skręcie i ruszaniu to problem, który może pojawić się zarówno w układach hydraulicznych, elektrohydraulicznych, jak i elektrycznych. Najczęściej objawia się to chwilowym wzrostem oporu na kierownicy, trudnościami z manewrowaniem lub nawet całkowitym brakiem wspomagania podczas ruszania z miejsca przy maksymalnie skręconych kołach. Przyczyną tego zjawiska jest przeciążenie układu wspomagania, które występuje, gdy pompa lub silnik wspomagania musi pracować z maksymalnym obciążeniem. W układach hydraulicznych podczas pełnego skrętu pompa generuje najwyższe ciśnienie, a płyn wspomagania przepływa przez zawory bezpieczeństwa. Jeśli płyn jest zanieczyszczony, poziom jest zbyt niski lub pompa jest zużyta, może dojść do chwilowego spadku ciśnienia i zaniku wspomagania. W układach elektrohydraulicznych i elektrycznych (EPS) systemy wyposażone są w zabezpieczenia termiczne i przeciążeniowe – jeśli silnik lub elektronika wykryje zbyt wysokie obciążenie, wspomaganie zostaje chwilowo wyłączone, aby zapobiec uszkodzeniu komponentów. Po kilku sekundach lub po powrocie kierownicy do pozycji neutralnej wspomaganie wraca do normy. Dodatkowo, podczas ruszania z miejsca silnik pojazdu pracuje na niskich obrotach, co może powodować spadki napięcia w instalacji elektrycznej, zwłaszcza jeśli akumulator jest słaby lub alternator nie ładuje prawidłowo. W takich warunkach układ wspomagania może nie mieć wystarczającej mocy do prawidłowego działania. Warto również sprawdzić stan przewodów, złącz i masy – słabe połączenia mogą prowadzić do chwilowych przerw w zasilaniu. W przypadku powtarzających się problemów z zanikiem wspomagania przy pełnym skręcie i ruszaniu należy przeprowadzić diagnostykę układu, sprawdzić poziom i stan płynu, stan akumulatora i alternatora oraz drożność przewodów. Regularna konserwacja i szybka reakcja na pierwsze objawy pozwalają uniknąć poważniejszych awarii i zapewniają komfort oraz bezpieczeństwo jazdy w każdych warunkach. kategoria „Systemy wspomagania i komfortu”.