Wymiana akumulatora w nowoczesnym samochodzie bardzo często prowadzi do pojawienia się różnego rodzaju błędów na desce rozdzielczej, w tym także dotyczących układu wspomagania kierownicy. Dzieje się tak dlatego, że odłączenie zasilania resetuje wiele sterowników i modułów elektronicznych, które zarządzają systemami komfortu i bezpieczeństwa. Po podłączeniu nowego akumulatora, systemy te muszą się ponownie zainicjować i przeprowadzić autodiagnostykę. Jeśli napięcie w instalacji jest niestabilne lub nowy akumulator nie jest w pełni naładowany, może dojść do chwilowego braku komunikacji pomiędzy sterownikami, co skutkuje zapaleniem się kontrolek błędu wspomagania, ABS, ESP czy innych systemów. W przypadku układu wspomagania kierownicy, komputer może zarejestrować błąd związany z czujnikiem kąta skrętu, momentu obrotowego lub brakiem sygnału z magistrali CAN. Często wystarczy uruchomić silnik, wykonać pełny skręt kierownicą w lewo i prawo, a następnie przejechać kilka kilometrów, by system sam się zresetował i powrócił do normalnej pracy. W niektórych modelach konieczna jest adaptacja akumulatora lub reset błędów za pomocą komputera diagnostycznego. Jeśli kontrolka wspomagania nie gaśnie po kilku cyklach jazdy, należy sprawdzić napięcie ładowania, stan połączeń masowych oraz wykonać diagnostykę komputerową. Warto pamiętać, że nieprawidłowa wymiana akumulatora, np. podłączanie go przy włączonym zapłonie, może prowadzić do trwałego uszkodzenia niektórych modułów. Dlatego zawsze należy postępować zgodnie z instrukcją producenta i po wymianie akumulatora sprawdzić działanie wszystkich systemów komfortu i bezpieczeństwa.
Strona główna Systemy wspomagania i komfortu Czy wymiana akumulatora może spowodować błędy wspomagania?