Wymiana chłodnicy to jedna z typowych operacji serwisowych w przypadku układów chłodzenia, szczególnie w starszych pojazdach, gdzie zużycie mechaniczne, korozja lub uszkodzenia mechaniczne doprowadzają do konieczności jej wymiany. Jednym z kluczowych pytań, które zadają sobie zarówno mechanicy, jak i kierowcy wykonujący naprawy we własnym zakresie, jest to, czy każda wymiana chłodnicy wiąże się z potrzebą odpowietrzania układu chłodzenia. Odpowiedź na to pytanie w zdecydowanej większości przypadków brzmi: tak.
Podczas demontażu starej chłodnicy nieuniknione jest opróżnienie układu z płynu chłodniczego. Nowa chłodnica montowana jest w pusty układ, który następnie zostaje uzupełniony świeżym płynem. W tym momencie do wnętrza przewodów i elementów układu dostaje się powietrze. Jeżeli nie zostanie ono usunięte, może powodować poważne problemy z działaniem chłodzenia, a nawet doprowadzić do przegrzania silnika.
Powietrze uwięzione w układzie chłodzenia działa jak bariera, która blokuje prawidłowy przepływ cieczy. Zamiast równomiernego obiegu płynu, pojawiają się pęcherze powietrza, które zaburzają transport ciepła i zakłócają pracę termostatu oraz czujników temperatury. Może to również uniemożliwiać właściwe uruchomienie wentylatora chłodnicy w odpowiednim momencie. Objawy zapowietrzenia układu po wymianie chłodnicy to między innymi brak ogrzewania kabiny, gwałtowne skoki temperatury, bulgotanie płynu oraz nierównomierne rozgrzewanie s…
W niektórych nowoczesnych pojazdach producenci stosują systemy samoodpowietrzające, które w teorii potrafią same usunąć powietrze z układu podczas pracy silnika. Mimo to wielu mechaników zaleca ręczne odpowietrzanie przy każdej ingerencji w układ chłodzenia – zwłaszcza przy tak poważnej operacji jak wymiana chłodnicy. Wymaga to zazwyczaj otwarcia zaworów odpowietrzających lub wykorzystania specjalnych lejków do napełniania układu, często z podniesieniem zbiornika wyrównawczego ponad poziom głowicy silnika.
Nieodpowietrzony układ nie tylko nie działa wydajnie, ale może też prowadzić do błędnych odczytów czujników, co utrudnia diagnostykę w razie problemów z temperaturą. Z tego względu odpowietrzanie należy traktować jako obowiązkowy etap wymiany chłodnicy – niezależnie od tego, czy wymiana odbywa się w profesjonalnym warsztacie, czy w przydomowym garażu.
Podsumowując – każda wymiana chłodnicy w samochodzie powinna być zakończona dokładnym odpowietrzeniem układu chłodzenia. Tylko wtedy można mieć pewność, że nowy element będzie działał w pełni prawidłowo, a silnik nie zostanie narażony na przegrzanie lub inne problemy wynikające z obecności powietrza w układzie. Choć nowoczesne technologie potrafią ułatwić ten proces, nie warto na nich polegać w stu procentach – lepiej poświęcić chwilę i wykonać odpowietrzanie samodzielnie lub z pomocą mechanika.