Czujnik deszczu jest jednym z częściej spotykanych udogodnień w nowoczesnych pojazdach – automatyzuje pracę wycieraczek oraz nierzadko jest zintegrowany z czujnikiem zmierzchu czy kamerą systemów bezpieczeństwa. W większości konstrukcji czujnik deszczu montowany jest od wewnętrznej strony przedniej szyby, w okolicy lusterka, przyklejany do specjalnego „okna optycznego”, będącego integralną częścią szkła lub specjalną naklejką żelową. Wymiana samego czujnika z reguły nie wymaga demontażu szyby, jeśli ten element nie jest trwale przyklejony do tafli, lecz do wspomnianej wkładki optycznej. W praktyce procedura wymiany to: demontaż lusterka wstecznego, odpięcie lub odkręcenie obudowy czujnika, ostrożne wyjęcie starego czujnika i zastąpienie nowym, z zachowaniem szczególnej czystości styku ze szkłem i odpowiednią warstwą żelu/taśmy przewodzącej. W nielicznych przypadkach – głównie w autach premium lub niektórych wersjach szyb fabrycznych – czujnik zamontowany jest trwale na szkle (wgrzewany lub klejony w ramce bez możliwości ponownego odklejenia), wtedy faktycznie konieczna jest wymiana całej szyby, gdyż próba demontażu grozi uszkodzeniem powierzchni optycznej i utratą homologacji. Dodatkowo – szyby dedykowane do systemów ADAS (kamery, czujniki) mogą różnić się od standardowych właśnie kształtem oraz sposobem mocowania osprzętu. Po wymianie czujnika deszczu zawsze należy przeprowadzić procedurę kalibracji – komputer pojazdu musi zaakceptować nowy sensor i w większości modeli wykonuje krótki autotest podczas pierwszej pracy wycieraczek. Cała naprawa powinna być wykonana z zachowaniem ostrożności, aby nie zanieczyścić ani nie zarysować pola odczytu.