Czy wymiana kierownicy może wpłynąć na działanie przycisków tempomatu

Wymiana kierownicy w samochodzie – zwłaszcza nowoczesnym, wyposażonym w szereg przycisków funkcyjnych, sterowanie radiem, tempomatem i innymi asystentami – to zabieg, który wymaga dużej ostrożności. W przypadku tempomatu, działanie przycisków na kierownicy uzależnione jest od kilku istotnych czynników. Najważniejszym jest kompatybilność nowej kierownicy oraz użytej taśmy pod kierownicą (spirali). Każdy przycisk tempomatu przesyła sygnał za pośrednictwem tej taśmy, która może różnić się ilością pinów w zależności od wyposażenia, rocznika i wersji auta. Montaż kierownicy niezgodnej z modelem (np. z innego auta, innej wersji wyposażenia lub rynku) często skutkuje brakiem reakcji przycisków lub wyświetlaniem błędów. Problematyczne jest też zastosowanie kierownicy z innym układem elektroniki – nierzadko okablowanie przycisków różni się, mimo zbliżonego wyglądu z zewnątrz, a błędna instalacja może prowadzić do zwarcia. Bardzo istotne jest też poprawne przepisanie kodowania w module sterującym kierownicą – sterownik musi „wiedzieć” o zmianie, aby przechwytywać nowe sygnały i odpowiednio je interpretować. Niedopilnowanie kodowania skutkuje najczęściej brakiem reakcji na wciśnięcie przycisków tempomatu. W skrajnych przypadkach po wymianie kierownicy, nieprawidłowo złożona taśma lub jej uszkodzenie podczas montażu może całkowicie uniemożliwić komunikację z deską rozdzielczą. W autach z zaawansowanymi funkcjami (np. adaptacyjny tempomat, automatyczny asystent jazdy) wymiana kierownicy pomiędzy wersjami (z/bez tych funkcji) sprawia, że części funkcji będą nieaktywne albo pojawią się błędy na komputerze pokładowym. Podsumowując, wymiana kierownicy może wpłynąć na działanie przycisków tempomatu – zawsze należy dobrać odpowiednią wersję kierownicy, zachować oryginalną taśmę (lub zastosować właściwy zamiennik), upewnić się co do zgodności okablowania i wykonać kodowanie sterownika. Warto skorzystać z pomocy serwisu mającego doświadczenie z elektroniką danego modelu.