Wymiana kolumny kierowniczej to poważna operacja serwisowa, która może rozwiązać problem wspomagania tylko wtedy, gdy usterka rzeczywiście tkwi w samej kolumnie. Kolumna kierownicza to element łączący kierownicę z przekładnią kierowniczą (maglownicą) i często zawiera zintegrowane czujniki momentu obrotowego, kąta skrętu, a w autach z elektrycznym wspomaganiem – także silnik wspomagania i sterownik. Jeśli problem z wspomaganiem wynika z uszkodzenia tych czujników, mechanicznych zatarć, luzów lub awarii silnika elektrycznego zamontowanego w kolumnie, jej wymiana przynosi oczekiwany efekt. Typowe objawy to twarda kierownica, nieregularna praca wspomagania, błędy na desce rozdzielczej, stukot lub wycie podczas skręcania. Jednak jeśli przyczyną problemu są uszkodzenia poza kolumną – np. w pompie wspomagania, przewodach hydraulicznych, maglownicy, module komfortu czy instalacji elektrycznej – wymiana kolumny nie rozwiąże problemu. Przed podjęciem decyzji o tak kosztownej naprawie należy przeprowadzić pełną diagnostykę komputerową, sprawdzić błędy sterownika, napięcia, sygnały z czujników i stan mechaniczny całego układu. Wymiana kolumny powinna być ostatecznością, gdy inne metody zawiodą. Po montażu nowej kolumny niezbędna jest kalibracja czujników i adaptacja systemu wspomagania, by uniknąć błędów i nieprawidłowej pracy układu.
Strona główna Systemy wspomagania i komfortu Czy wymiana kolumny kierowniczej rozwiązuje problem wspomagania?