Wymiana opon w samochodach z napędem na cztery koła (4×4, AWD) to czynność, która wymaga szczególnej uwagi, ponieważ może wpływać na prawidłowe funkcjonowanie całego układu napędowego. Kluczowe jest, by wszystkie cztery opony były tej samej marki, modelu, rozmiaru oraz miały podobny poziom zużycia bieżnika. Samochody z napędem 4×4 i międzyosiowym mechanizmem różnicowym lub zaawansowanymi sprzęgłami elektronicznymi reagują na różnice w toczeniu kół: nawet niewielka różnica w średnicy (wywołana innym zużyciem bieżnika lub montażem różnego rozmiaru) prowadzi do błędnej interpretacji przez system czujników – komputer może uznać, że koła się ślizgają i aktywować napęd czy blokady niewłaściwie. To z kolei wywołuje nadmierne zużycie elementów napędu (sprzęgło wielopłytkowe, wały, przekładnie), a w skrajnym przypadku – uszkodzenie przekładni, przegrzewanie, a nawet awarie sterowników. Wymiana opony tylko na jednej osi (np. para z przodu nowa, z tyłu stara) w autach 4×4 jest niezalecana – zawsze należy wymieniać komplet albo, w razie awarii, dobierać nowe opony do poziomu zużycia pozostałych (czasem poprzez szlifowanie nadmiaru bieżnika). W pojazdach z AWD i elektronicznymi systemami trakcji można też spodziewać się nieprzewidzianych interwencji ESP/ASR, pogorszenia trakcji i bezpieczeństwa. Wpływ wymiany opon na napęd przejawia się także w zmianie zachowania auta na śliskiej drodze, opóźnieniu zadziałania systemów wspomagających oraz, w razie niedopasowania opon, nierównomiernym zużyciu napędu. Zawsze konsultuj wybór i sposób wymiany opon z instrukcją pojazdu lub serwisem specjalizującym się w autach 4×4/AWD.