Tak, wymiana szyby – szczególnie czołowej – ma kluczowy wpływ na działanie kamer i sensorów systemów wspomagania jazdy ADAS (Advanced Driver Assistance Systems), takich jak asystent pasa ruchu, automatyczne hamowanie, adaptacyjny tempomat czy czytanie znaków drogowych. Kamery tych systemów w nowoczesnych autach są umieszczane bezpośrednio przy górnej krawędzi szyby lub niewidocznie zintegrowane z modułem lusterka. Nawet niewielka zmiana położenia, odkształcenie, źle dobrana szyba zamiennik (bez odpowiednich otworów na mocowania i bez określonej optyki) czy przesunięcie folii montażowej powodują zmianę ogniskowej, kąta widzenia lub zniekształcenie obrazu. Po każdej wymianie szyby z kamerą obowiązkowa jest kalibracja systemów ADAS – odbywa się ona przy użyciu specjalistycznego sprzętu i testowych plansz kalibracyjnych (w serwisie lub dedykowanym warsztacie). Brak tej procedury skutkuje błędami komputerowymi, niepoprawnymi reakcjami asystentów lub ich całkowitą dezaktywacją (komunikaty o ograniczonej funkcji systemów bezpieczeństwa). Regularne przeglądy pod kątem ustawienia kamery są zalecane po każdej poważnej naprawie nadwozia, wymianie szyby oraz nawet po poważniejszym uderzeniu w przednią szybę (np. silne kamienie na autostradzie). Precyzyjne ustawienie kamery decyduje o skuteczności działania systemów wspomagania – niewidzialny błąd 1–2 mm może uniemożliwić rozpoznanie pieszych, ocenę pasów czy szybkości pojazdów z przodu.
Strona główna Szyby i osprzęt szyb Czy wymiana szyby wpływa na ustawienie kamery systemów wspomagania