Objawy wypalonego zaworu
Najczęstszymi symptomami są spadek mocy, trudności z uruchomieniem silnika, nierówna praca jednostki i wyczuwalna woń spalonego oleju w spalinach. W wielu przypadkach wypalony zawór powoduje zwiększone zużycie oleju silnikowego, co może prowadzić do pojawienia się dymu – najczęściej o niebieskawym lub białym zabarwieniu. Dymienie jest szczególnie widoczne podczas rozruchu na zimno, gdy przez noc olej spływa do układu dolotowego i zostaje spalony po uruchomieniu.
Jednak nie zawsze wypalony zawór musi powodować widoczne dymienie. Zdarza się, że erozja przylgni zaworowej prowadzi jedynie do spadku kompresji, co objawia się utratą mocy i problemami z rozruchem, ale bez wyraźnych zmian w emisji spalin. W początkowej fazie uszkodzenia zaworu dymienie może w ogóle nie występować, a jedynym objawem będzie nierówna praca silnika i pogorszenie osiągów.
Podsumowanie
Wypalony zawór bardzo często powoduje dymienie, zwłaszcza jeśli uszkodzenie prowadzi do spalania oleju. Jednak nie jest to objaw absolutnie pewny i w niektórych przypadkach jedynym symptomem może być spadek mocy, trudności z rozruchem lub nierówna praca silnika. Dokładna diagnoza wymaga pomiaru kompresji i sprawdzenia stanu zaworów podczas demontażu głowicy.