Układ wydechowy i skrzynia korbowa to dwa pozornie odrębne obszary silnika spalinowego, jednak w praktyce są one ze sobą ściśle powiązane przez cykl pracy jednostki napędowej. Zapchany wydech, czyli sytuacja, w której przepływ spalin przez tłumiki, katalizator, filtr DPF lub rury wydechowe jest poważnie ograniczony, może mieć nieoczywisty, ale bardzo istotny wpływ na ciśnienie panujące w skrzyni korbowej.
W prawidłowo działającym silniku spaliny powstałe w wyniku spalania mieszanki paliwowo-powietrznej są szybko i sprawnie usuwane z cylindrów przez otwarte zawory wydechowe, kolektor i dalej przez cały układ wydechowy. Jeśli jednak którakolwiek z części tego układu zostanie zatkana – przez nagromadzenie sadzy, popiołu, nagaru lub uszkodzenie mechaniczne – przepływ spalin zostaje utrudniony. W efekcie w cylindrach zaczyna wzrastać ciśnienie zwrotne, które utrudnia opróżnianie komór spalania.
Wzrost ciśnienia zwrotnego w układzie wydechowym przekłada się na wzrost ciśnienia w cylindrach podczas fazy wydechu. Część gazów spalinowych, zamiast swobodnie opuszczać cylinder, może przedostawać się przez pierścienie tłokowe do skrzyni korbowej. To zjawisko nazywane jest przedmuchem do skrzyni korbowej i jest szczególnie nasilone, gdy pierścienie są już częściowo zużyte lub silnik ma wysokie przebiegi. W rezultacie w skrzyni korbowej gromadzi się nadmiar gazów, co prowadzi do wzrostu ciśnienia wewnętrznego.
Podwyższone ciśnienie w skrzyni korbowej to nie tylko problem teoretyczny. Może ono powodować szereg niepożądanych skutków praktycznych. Przede wszystkim, nadmiar gazów w skrzyni korbowej jest usuwany przez układ odpowietrzania, który często prowadzi je z powrotem do układu dolotowego (tzw. recyrkulacja oparów oleju). Jeśli jednak ciśnienie jest zbyt wysokie, układ odpowietrzania może nie nadążać z jego odprowadzaniem, co prowadzi do wycieków oleju przez uszczelniacze, korki wlewu czy bagnety. Może to skutkować zabrudzeniem silnika, spadkiem poziomu oleju, a nawet uszkodzeniem uszczelnień.
Dodatkowo, wzrost ciśnienia w skrzyni korbowej przyspiesza proces starzenia się oleju silnikowego, zwiększa ilość przedmuchów i zanieczyszczeń trafiających do układu dolotowego oraz może prowadzić do pogorszenia smarowania kluczowych elementów silnika. W skrajnych przypadkach może dojść do uszkodzenia uszczelki pod głowicą, pęknięcia przewodów odpowietrzających czy nawet poważniejszych awarii mechanicznych.
Podsumowując, zapchany wydech może pośrednio, ale bardzo wyraźnie przyczynić się do wzrostu ciśnienia w skrzyni korbowej. Objawia się to wyciekami oleju, dymieniem z odpowietrzania, spadkiem osiągów silnika oraz ryzykiem poważnych uszkodzeń. Regularna kontrola drożności układu wydechowego i szybka reakcja na objawy jego zatkania to podstawa długowieczności i niezawodności silnika.