Czy zapłon może być winny zwiększonemu zużyciu paliwa?

Układ zapłonowy ma bezpośredni wpływ na spalanie paliwa w silniku benzynowym. Jeśli jest niesprawny, źle wyregulowany lub którykolwiek z jego elementów jest zużyty, może prowadzić do znacznego wzrostu zużycia paliwa. Najczęstszymi przyczynami są zużyte świece, uszkodzone przewody zapłonowe, słaba cewka lub błędnie ustawiony kąt wyprzedzenia zapłonu. Słaba iskra powoduje niepełne spalanie mieszanki, przez co część paliwa nie zostaje wykorzystana do wytworzenia mocy, tylko trafia niespalona do wydechu. Efektem jest nie tylko większe spalanie, ale też wzrost emisji szkodliwych substancji i ryzyko uszkodzenia katalizatora. Zbyt późny zapłon powoduje spalanie „nie do końca”, spadek mocy i powstawanie nagaru, co również zwiększa zużycie paliwa. Z kolei zbyt wczesny zapłon prowadzi do spalania stukowego i nadmiernego obciążenia silnika. Wypadanie zapłonu, nawet sporadyczne, skutkuje wyraźnym wzrostem spalania, wyższą temperaturą pracy silnika i szybszym zużyciem podzespołów. Regularna kontrola i wymiana elementów układu zapłonowego, prawidłowe ustawienie zapłonu oraz stosowanie świec i cewek o odpowiednich parametrach to najprostszy sposób na utrzymanie niskiego zużycia paliwa i sprawnej pracy silnika.