Dźwięki pojawiające się podczas skręcania kierownicą, zwłaszcza w postaci pisków, skrzypień lub chrobotania, często są lekceważone przez kierowców, a tymczasem mogą być ważnym sygnałem wskazującym na zużycie lub uszkodzenie elementów zawieszenia. Choć pierwszym podejrzanym bywa zazwyczaj układ kierowniczy lub wspomaganie, to jednak w wielu przypadkach źródłem hałasu jest właśnie zawieszenie, które w trakcie skrętu pracuje w bardzo specyficznych warunkach.
Zawieszenie samochodu jest zespołem wielu współpracujących ze sobą części, które nie tylko tłumią nierówności, ale również utrzymują geometrię kół podczas zmiany kierunku jazdy. W momencie skrętu następuje nie tylko obrót samego koła, ale też ruchy w pionie i poziomie elementów takich jak wahacze, tuleje metalowo-gumowe, łączniki stabilizatora czy sprężyny. Jeśli którykolwiek z tych podzespołów jest zużyty, zardzewiały lub zbyt suchy, może wydawać nieprzyjemne dźwięki w chwili, gdy pracuje pod obciążeniem bocznym.
Jednym z częstszych winowajców pisków przy skręcaniu są zużyte lub niewłaściwie posmarowane gumowe tuleje. Ich zadaniem jest amortyzowanie drgań i tłumienie drobnych ruchów pomiędzy elementami zawieszenia. Wraz z upływem czasu mogą twardnieć, pękać lub po prostu zacząć trzeć o metalowe gniazda, w których są osadzone. W efekcie, przy każdym przechyleniu nadwozia, zwłaszcza w trakcie skrętu, mogą wydobywać się dźwięki przypominające skrzypienie gumy lub chrobot metalu o metal.
Również sprężyny śrubowe mogą być źródłem niepokojących dźwięków. Czasem winna bywa rdza, która gromadzi się na zwojach i powoduje tarcie przy ich pracy, zwłaszcza gdy sprężyna zaczyna się lekko obracać w gnieździe. Dodatkowo, brak smarowania w gniazdach oporowych sprężyn lub pęknięcia w gumowych osłonach powodują, że elementy te zaczynają wydawać charakterystyczne trzaski i zgrzyty podczas skręcania.
Łączniki stabilizatora i same stabilizatory poprzeczne również mogą dawać o sobie znać w zakrętach. Te pozornie małe elementy odgrywają dużą rolę w przenoszeniu sił bocznych i utrzymaniu równowagi auta. Gdy gumy stabilizatora zużyją się lub elementy zaczynają pracować w suchym środowisku, potrafią skrzypieć przy każdym wychyleniu zawieszenia, zwłaszcza przy skręcie kołem pod dużym kątem.
Należy też wspomnieć o górnych łożyskach amortyzatorów, które pozwalają na obrót kolumny McPhersona podczas skręcania. Jeśli łożysko jest zapieczone, zardzewiałe lub uszkodzone, może powodować zarówno opór na kierownicy, jak i wyraźne skrzypienie dochodzące z okolic nadkola. Tego typu dźwięki łatwo pomylić z problemami układu kierowniczego, podczas gdy ich źródłem jest element zawieszenia.
W niektórych przypadkach powodem pisków mogą być także niewielkie przemieszczenia elementów układu hamulcowego – na przykład klocków poruszających się w zacisku, które w trakcie skrętu zmieniają nieznacznie swoje położenie. Choć technicznie nie jest to część zawieszenia, wrażenie akustyczne może być bardzo zbliżone i prowadzić do błędnych diagnoz.
Podsumowując – tak, zawieszenie może być przyczyną pisków i skrzypień przy skręcie, a źródłem problemu są najczęściej zużyte tuleje, łożyska, sprężyny lub stabilizatory. Każdy taki dźwięk powinien być traktowany jako sygnał do diagnostyki, ponieważ poza dyskomfortem akustycznym może świadczyć o luzach lub uszkodzeniach, które negatywnie wpływają na bezpieczeństwo jazdy. Wczesne wykrycie i naprawa takich usterek pozwala nie tylko uniknąć kosztownych awarii w przyszłości, ale również przywrócić autu pierwotną pewność prowadzenia.