Czy zbyt częste włączanie i wyłączanie silnika może zaszkodzić

Zbyt częste włączanie i wyłączanie silnika, charakterystyczne dla systemów Start-Stop, budzi wiele pytań o wpływ na trwałość jednostki napędowej i jej osprzętu. Nowoczesne silniki oraz podzespoły zostały jednak zaprojektowane z myślą o pracy w warunkach częstych rozruchów. Producenci stosują wzmocnione rozruszniki, wydajniejsze akumulatory typu AGM lub EFB, a także specjalne oleje o szybkim rozprowadzaniu po uruchomieniu silnika. Mimo tych udoskonaleń, ekstremalnie częste cykle uruchamiania i wyłączania mogą przyspieszyć zużycie niektórych elementów – rozrusznika, elektromagnesu, łożysk, a także zwiększyć obciążenie akumulatora. W praktyce, system Start-Stop monitoruje szereg parametrów (temperaturę silnika, poziom naładowania akumulatora, zapotrzebowanie na energię elektryczną) i nie wyłączy silnika, jeśli istnieje ryzyko nadmiernego zużycia lub awarii. W autach eksploatowanych głównie w mieście, gdzie Start-Stop aktywuje się bardzo często, warto regularnie kontrolować stan akumulatora i rozrusznika oraz stosować części wysokiej jakości. Zbyt częste wyłączanie silnika może także prowadzić do niewystarczającego smarowania podczas krótkich cykli pracy, co w dłuższej perspektywie może wpłynąć na trwałość jednostki napędowej. Jednak przy prawidłowej eksploatacji i regularnym serwisowaniu, nowoczesne systemy Start-Stop nie powinny znacząco skracać żywotności silnika. Kluczowe jest stosowanie się do zaleceń producenta i unikanie niepotrzebnych rozruchów w trudnych warunkach (np. podczas mrozów czy w korkach).