Czy zbyt rzadka mieszanka olejowa może doprowadzić do przytarcia silnika?

Zbyt rzadka mieszanka olejowa, czyli olej o zbyt niskiej lepkości lub rozcieńczony np. przez paliwo, to poważne zagrożenie dla trwałości silnika. Lepkość oleju odpowiada za tworzenie filmu smarnego oddzielającego ruchome elementy jednostki napędowej – zbyt rzadki olej nie jest w stanie utrzymać odpowiedniej warstwy ochronnej, co prowadzi do wzrostu tarcia, przegrzewania i przyspieszonego zużycia silnika. W nowoczesnych silnikach, zwłaszcza z turbosprężarką, hydrauliczną regulacją luzu zaworowego czy filtrami cząstek stałych, wymagania dotyczące lepkości oleju są bardzo precyzyjne. Zbyt rzadka mieszanka olejowa powstaje najczęściej w wyniku przedostania się paliwa do oleju (np. przez nieszczelne wtryskiwacze, częste krótkie trasy, niedogrzewanie silnika) lub stosowania nieodpowiedniego oleju. Objawami są: spadek ciśnienia oleju, głośniejsza praca silnika, wzrost zużycia oleju, dymienie z wydechu, spadek mocy oraz trudności z rozruchem. W skrajnych przypadkach dochodzi do przytarcia silnika – elementy takie jak panewki, tłoki czy wał korbowy zaczynają się ścierać, a nawet zespawać ze sobą na skutek braku filmu smarnego. Zbyt rzadka mieszanka nie odprowadza też skutecznie ciepła, co prowadzi do przegrzewania się jednostki napędowej i dalszych uszkodzeń. Aby uniknąć tych problemów, należy stosować olej o lepkości zalecanej przez producenta, regularnie go wymieniać i unikać jazdy na krótkich dystansach, które sprzyjają rozcieńczaniu oleju paliwem. W przypadku podejrzenia rozcieńczenia oleju należy wykonać badanie laboratoryjne i w razie potrzeby wymienić olej oraz naprawić usterkę. Podsumowując, zbyt rzadka mieszanka olejowa może bardzo szybko doprowadzić do przytarcia, a nawet zatarcia silnika. Regularna kontrola jakości i ilości oleju oraz szybka reakcja na niepokojące objawy to podstawa długowieczności jednostki napędowej.