Zbyt zimna świeca zapłonowa, czyli taka o zbyt wysokiej wartości cieplnej w stosunku do wymagań silnika, może być przyczyną problemów z odpaleniem, zwłaszcza w chłodne dni i podczas krótkich tras. Świeca zimna bardzo szybko odprowadza ciepło z komory spalania, przez co nie osiąga temperatury samooczyszczenia i nie jest w stanie wypalić osadów węglowych powstałych podczas spalania mieszanki. Efektem jest powstawanie nagaru, który pokrywa elektrody i izolator, utrudniając powstawanie iskry. W konsekwencji silnik może mieć trudności z rozruchem, szczególnie na zimno, pojawiają się przerwy zapłonu, szarpanie, falowanie obrotów i spadek mocy. Zbyt zimna świeca nie jest w stanie efektywnie zapalić mieszanki paliwowo-powietrznej, co prowadzi do niepełnego spalania i wzrostu zużycia paliwa. Problem ten nasila się przy częstej jeździe na krótkich dystansach, w ruchu miejskim oraz w silnikach o niskim stopniu sprężania. Aby uniknąć problemów z odpalaniem, należy zawsze stosować świece o wartości cieplnej zalecanej przez producenta pojazdu, regularnie je kontrolować i wymieniać w razie potrzeby.