Czy źle skalibrowana cewka może spowodować błąd sondy lambda?

Cewka zapłonowa odpowiada za generowanie wysokiego napięcia niezbędnego do powstania iskry na świecy zapłonowej. Jeśli cewka jest źle skalibrowana, czyli nie generuje odpowiedniego napięcia lub pracuje niestabilnie, może to prowadzić do niepełnego spalania mieszanki paliwowo-powietrznej. W efekcie do układu wydechowego trafia większa ilość niespalonych węglowodorów, co jest natychmiast wykrywane przez sondę lambda. Sonda mierzy skład spalin i przekazuje sygnał do komputera sterującego silnikiem, który na tej podstawie koryguje skład mieszanki. Gdy do wydechu trafia zbyt dużo niespalonego paliwa, komputer może zarejestrować nieprawidłowe wartości napięcia z sondy lambda i wygenerować błąd. Długotrwała praca silnika z niesprawną cewką prowadzi do powstawania błędów związanych nie tylko z sondą, ale także z katalizatorem, który jest narażony na uszkodzenie przez niespalone paliwo. Objawami błędów sondy lambda mogą być zwiększone spalanie, spadek mocy, nierówna praca silnika oraz zapalenie kontrolki „check engine”. Dlatego tak ważne jest, aby układ zapłonowy był w pełni sprawny, a wszelkie problemy z cewką były szybko diagnozowane i usuwane.