Złej jakości paliwo to jeden z najczęstszych wrogów nowoczesnych układów paliwowych. Paliwo zanieczyszczone wodą, parafiną, osadami lub innymi substancjami może prowadzić do poważnych problemów z pracą silnika. Woda w paliwie jest szczególnie niebezpieczna – dostając się do układu, powoduje korozję wtryskiwaczy, zapychanie filtrów i powstawanie pęcherzyków powietrza. W silnikach diesla obecność wody lub zanieczyszczeń może skutkować zapowietrzeniem układu, co objawia się trudnościami z rozruchem, gaśnięciem silnika i szarpaniem podczas jazdy. W benzyniakach problem jest rzadszy, ale również możliwy, zwłaszcza przy dużej ilości wody w paliwie. Regularna wymiana filtrów paliwa, tankowanie na sprawdzonych stacjach i stosowanie dodatków usuwających wodę z paliwa pozwalają zminimalizować ryzyko zapowietrzenia układu. W przypadku podejrzenia złej jakości paliwa warto jak najszybciej wymienić filtr i wypompować zanieczyszczone paliwo, by uniknąć kosztownych napraw.