Jednym z najbardziej charakterystycznych objawów zużycia gładzi cylindra jest pojawienie się zmian w spalinach. Najczęściej obserwuje się zwiększone dymienie z wydechu, zwłaszcza podczas rozruchu silnika, przy przyspieszaniu lub pod obciążeniem. Dym może mieć różne kolory, w zależności od stopnia i rodzaju zużycia. Niebieski dym świadczy o spalaniu oleju silnikowego, który przedostaje się do komory spalania przez nieszczelności powstałe na skutek zużycia gładzi i pierścieni tłokowych. Często towarzyszy temu wzrost zużycia oleju oraz konieczność częstszego jego uzupełniania.
W przypadku bardzo zaawansowanego zużycia gładzi cylindra, spaliny mogą być również czarne, co świadczy o niecałkowitym spalaniu mieszanki paliwowo-powietrznej. Wynika to z utraty kompresji i pogorszenia warunków spalania. Dodatkowo, w spalinach mogą pojawić się drobiny oleju lub sadzy, a na końcówce wydechu osadza się tłusty, czarny nalot.
Warto zwrócić uwagę, że nie zawsze zmiany w spalinach są jednoznacznym dowodem zużycia gładzi cylindra. Podobne objawy mogą dawać inne usterki, takie jak zużyte uszczelniacze zaworowe, uszkodzone pierścienie tłokowe czy problemy z turbosprężarką. Dlatego w przypadku podejrzenia zużycia gładzi cylindra, oprócz obserwacji spalin, warto wykonać pomiar kompresji w cylindrach oraz sprawdzić stan świec zapłonowych.
Podsumowując, zużycie gładzi cylindra bardzo często objawia się zmianami w spalinach – przede wszystkim zwiększonym dymieniem, zmianą koloru dymu oraz obecnością osadów na końcówce wydechu. Są to sygnały, których nie należy lekceważyć, ponieważ świadczą o pogorszeniu kondycji silnika i mogą prowadzić do poważniejszych awarii.