Czy zużycie wałka rozrządu może być skutkiem braku smarowania?

Zużycie wałka rozrządu to poważny problem, który może prowadzić do utraty mocy, nierównej pracy silnika, a nawet jego całkowitej awarii. Jedną z głównych przyczyn nadmiernego zużycia wałka rozrządu jest brak odpowiedniego smarowania. Wałek rozrządu, odpowiedzialny za synchronizację pracy zaworów z ruchem tłoków, pracuje w bardzo trudnych warunkach – pod dużym obciążeniem, przy wysokich prędkościach obrotowych i w wysokiej temperaturze. Aby zminimalizować tarcie i zapewnić długą żywotność, wałek musi być stale smarowany odpowiednią ilością oleju. Brak smarowania prowadzi do wzrostu tarcia między wałkiem a popychaczami, dźwigienkami czy łożyskami, co skutkuje szybkim zużyciem powierzchni roboczych, powstawaniem rys, wżerów, a nawet zatarciem wałka. Objawami zużycia wałka rozrządu są: metaliczne stuki z okolic głowicy, nierówna praca silnika, spadek mocy, trudności z rozruchem oraz dymienie z wydechu. W skrajnych przypadkach może dojść do całkowitego zablokowania układu rozrządu i uszkodzenia innych elementów silnika. Brak smarowania może być spowodowany zapchaniem kanałów olejowych, zużyciem pompy oleju, niskim poziomem oleju, stosowaniem niewłaściwego środka smarnego lub błędami montażowymi po remoncie silnika. Regularna wymiana oleju i filtrów, stosowanie oleju o odpowiedniej lepkości oraz kontrola stanu układu smarowania to podstawowe działania profilaktyczne. W przypadku podejrzenia problemów ze smarowaniem należy jak najszybciej przeprowadzić diagnostykę i usunąć przyczynę, aby uniknąć kosztownych napraw i przedwczesnego zużycia wałka rozrządu.