Czym różni się Haldex 2 od Haldex 4

System Haldex to rodzina automatycznych napędów na cztery koła stosowanych głównie w autach z poprzecznym układem silnika. Drugą i czwartą generację tego napędu różni przede wszystkim sposób działania sprzęgła i poziom zaawansowania sterowania elektronicznego. Haldex 2 (druga generacja) wykorzystuje wielotarczowe sprzęgło sterowane hydraulicznie – ciśnienie oleju wytwarzane jest przez mechaniczną pompę, która działa w reakcji na różnice obrotów kół przedniej i tylnej osi. System z założenia pracuje na przedniej osi i dołącza tył tylko przy poślizgu, a cały proces angażowania napędu jest nieco opóźniony (potrzebuje wykrycia różnicy obrotów). Haldex 4 (czwarta generacja) to już całkowicie elektronicznie kontrolowany zespół, gdzie za pracę sprzęgła odpowiada niezależna elektryczna pompa olejowa. Układ analizuje wiele parametrów, takich jak ruch pedału gazu, moment obrotowy, prędkość i kierunek jazdy, a napęd może być włączany prewencyjnie – nawet zanim pojawią się uślizgi kół. Dzięki temu reakcja układu jest znacznie szybsza, a możliwość płynnego rozdziału sił między osie lepsza nie tylko w sytuacjach awaryjnych, ale i podczas ruszania, przyspieszania czy jazdy po nierównym terenie. Haldex 4 lepiej współpracuje z nowoczesnymi systemami typu ABS/ESP, oferuje większą wydajność, a jego diagnostyka i serwis są znacznie dokładniejsze. W uproszczeniu: Haldex 2 to układ bardziej mechaniczny, reagujący na stratę przyczepności; Haldex 4 to system aktywny, przewidujący i elektronicznie sterowany, który daje większą pewność oraz możliwości konfiguracyjne, istotne zwłaszcza dla aut 4×4 użytkowanych w trudnych warunkach.