Niepokój powinny wzbudzić jednak gęste kłęby białego dymu utrzymujące się przez dłuższy czas, zwłaszcza jeśli towarzyszą im ubytki płynu chłodniczego, wzrost temperatury silnika lub spadek jego mocy. Wtedy najczęściej przyczyną jest:
– Nieszczelność uszczelki pod głowicą – płyn chłodniczy przedostaje się do komory spalania i jest spalany razem z paliwem, co powoduje powstawanie białego dymu.
– Pęknięcie głowicy lub bloku silnika – podobnie jak w przypadku uszczelki, płyn chłodniczy dostaje się do cylindrów i jest spalany, co objawia się białym dymem.
W takiej sytuacji nie należy zwlekać z wizytą u mechanika, ponieważ jazda z uszkodzoną uszczelką pod głowicą lub pękniętą głowicą może doprowadzić do poważnego uszkodzenia silnika. Jeśli natomiast biały dym pojawia się tylko na zimnym silniku i znika po rozgrzaniu – nie ma powodów do obaw.