Dlaczego auto nie trzyma równych obrotów?

Nierówna praca silnika na biegu jałowym to problem, z którym boryka się wielu kierowców. Objawia się niestabilnymi obrotami, szarpaniem, a nawet gaśnięciem silnika podczas postoju. Najczęstsze przyczyny to zabrudzona lub uszkodzona przepustnica, awaria silnika krokowego, nieszczelności w układzie dolotowym (tzw. fałszywe powietrze), zużyte świece zapłonowe, cewki lub przewody. W nowoczesnych autach winne bywają także czujniki położenia wału, wałka rozrządu, sondy lambda czy przepływomierz. Nierówne obroty mogą być skutkiem problemów z układem paliwowym – zapchany filtr paliwa, zabrudzone wtryskiwacze lub niskie ciśnienie paliwa. W autach z LPG problemem bywa nieprawidłowa kalibracja instalacji gazowej. Regularna diagnostyka i serwisowanie podstawowych elementów pozwala szybko wykryć i usunąć przyczynę nierównych obrotów, przywracając płynną pracę silnika.