Utrata mocy podczas zmiany biegów to problem, który może mieć kilka przyczyn. Najczęściej winny jest zużyty lub źle wyregulowany układ sprzęgła – ślizgająca się tarcza sprzęgła nie przekazuje w pełni momentu obrotowego na skrzynię biegów, co powoduje chwilowy spadek mocy. W samochodach z automatyczną skrzynią biegów problem może wynikać z niskiego poziomu lub złej jakości oleju przekładniowego, zużytych tarczek lub wadliwego sterowania. W autach z turbodoładowaniem chwilowa utrata mocy może być efektem tzw. „turbo dziury”, czyli opóźnionej reakcji turbosprężarki przy zmianie obciążenia. Inne przyczyny to awarie czujników (np. przepływomierza, czujnika położenia wału), nieszczelności w układzie dolotowym lub problemy z elektroniką sterującą pracą silnika. Warto także sprawdzić stan układu paliwowego – zapchany filtr, słaba pompa lub zabrudzone wtryskiwacze mogą powodować nierówną pracę silnika podczas zmiany biegów. Regularna diagnostyka i serwisowanie kluczowych elementów pozwala szybko wykryć i usunąć przyczynę utraty mocy przy zmianie przełożeń.