Ciśnienie oleju w silniku jest kluczowym parametrem, który zapewnia odpowiednie smarowanie wszystkich ruchomych części jednostki napędowej. Jeśli ciśnienie oleju jest zbyt niskie, może to prowadzić do poważnych uszkodzeń silnika, a w skrajnych przypadkach nawet do jego zatarcia. Warto znać przyczyny tego problemu i sposoby jego diagnozy oraz naprawy.
1. Niski poziom oleju silnikowego
Jedną z najczęstszych przyczyn spadku ciśnienia oleju jest zbyt niski poziom oleju w misce olejowej. Może to wynikać z:
- Wycieku oleju (np. przez nieszczelności uszczelnień lub przewodów),
- Nadmiernego zużycia oleju przez silnik,
- Nieprawidłowego doboru oleju.
Jak sprawdzić?
- Sprawdź poziom oleju na bagnecie i w razie potrzeby uzupełnij go do odpowiedniego poziomu.
2. Zużycie pompy oleju
Pompa oleju odpowiada za cyrkulację oleju w silniku i utrzymanie odpowiedniego ciśnienia. Jeśli pompa jest zużyta lub uszkodzona, może nie dostarczać wystarczającej ilości oleju do układu smarowania.
Objawy zużycia pompy oleju:
- Niska wartość ciśnienia oleju na zimnym i ciepłym silniku,
- Hałas dochodzący z dolnej części silnika,
- Świecąca kontrolka ciśnienia oleju.
3. Zanieczyszczony filtr oleju
Filtr oleju odpowiada za zatrzymywanie zanieczyszczeń, ale jeśli ulegnie zatkaniu, przepływ oleju do silnika może być ograniczony. W niektórych przypadkach dochodzi do otwarcia zaworu obejściowego, co skutkuje dostarczaniem oleju bez odpowiedniego filtrowania.
Jak sprawdzić?
- Jeśli ciśnienie oleju spada, a filtr nie był wymieniany od dłuższego czasu, warto go wymienić.
4. Zbyt rzadka lepkość oleju
Dobór oleju o nieodpowiednich parametrach lepkości może wpłynąć na ciśnienie w układzie smarowania. Zbyt rzadka ciecz smarna może powodować spadek ciśnienia oleju, zwłaszcza w wysokiej temperaturze.
Jak temu zapobiec?
- Stosuj olej o lepkości zalecanej przez producenta silnika.
5. Zużycie panewek i innych elementów silnika
Panewek wału korbowego i wałka rozrządu odpowiadają za prawidłowe prowadzenie wałów i ich smarowanie. Jeśli są nadmiernie zużyte, powodują utratę ciśnienia oleju.
Objawy zużycia panewek:
- Stukot dochodzący z dolnej części silnika,
- Obniżone ciśnienie oleju nawet po jego uzupełnieniu,
- Metaliczne opiłki w oleju.
6. Zatkane przewody olejowe
Przewody olejowe mogą ulec zatkaniu na skutek nagromadzenia nagaru lub osadów, co ogranicza przepływ oleju i powoduje spadek ciśnienia.
Jak sprawdzić?
- Warto wykonać płukanie układu olejowego przy użyciu specjalnych preparatów czyszczących.
7. Czujnik ciśnienia oleju
Nie zawsze problem niskiego ciśnienia oleju wynika z rzeczywistej awarii układu smarowania. Czasami czujnik ciśnienia oleju może być uszkodzony i wskazywać błędne wartości.
Jak sprawdzić?
- Wykonać pomiar ciśnienia oleju za pomocą manometru i porównać wyniki z danymi z czujnika.
Niskie ciśnienie oleju w silniku może być spowodowane wieloma czynnikami, od prostych, takich jak niski poziom oleju lub zatkany filtr, po poważne awarie, np. uszkodzenie pompy oleju czy zużycie panewek. Regularna kontrola poziomu oleju, jego jakości oraz okresowa wymiana filtrów może pomóc uniknąć problemów z układem smarowania i zapewnić długą żywotność silnika.
Tekst: Redakcja
Fot. Stock