Filtr DPF (Diesel Particulate Filter) zaprojektowany jest tak, aby podczas jazdy w trasie, gdy spaliny osiągają wysoką temperaturę, dochodziło do automatycznego wypalania zgromadzonej sadzy. Jednak w praktyce zdarza się, że mimo długiej jazdy poza miastem, filtr nie przechodzi pełnej regeneracji. Przyczyną może być kilka czynników. Po pierwsze, uszkodzenie lub zużycie czujników temperatury i ciśnienia, które kontrolują proces wypalania – jeśli komputer nie otrzymuje właściwych sygnałów, nie zainicjuje regeneracji. Po drugie, zbyt niska temperatura spalin, wynikająca np. z jazdy na niskich obrotach, krótkich odcinków autostrady lub częstego zdejmowania nogi z gazu, nie pozwala na osiągnięcie wymaganych warunków do wypalenia sadzy. Trzecią przyczyną może być zbyt duża ilość popiołu w filtrze – popiół nie wypala się i z czasem blokuje strukturę DPF, uniemożliwiając skuteczną regenerację. Dodatkowo, awarie układu wtryskowego, nieszczelności w układzie dolotowym, zbyt niski poziom paliwa (poniżej 1/4 baku) lub przerwanie procesu wypalania przez wyłączenie silnika mogą uniemożliwić dokończenie regeneracji. W niektórych modelach samochodów do wypalania DPF wymagane jest utrzymanie stałej prędkości i obrotów przez określony czas. Jeśli filtr DPF nie dopala się mimo jazdy w trasie, konieczna jest diagnostyka komputerowa, sprawdzenie czujników i ewentualne czyszczenie lub regeneracja filtra.