Dlaczego hybryda nie hamuje odzyskowo

Odzysk energii przy hamowaniu, czyli rekuperacja, jest jedną z kluczowych zalet układów hybrydowych. Pozwala na zmniejszenie zużycia paliwa oraz wydłużenie żywotności układu hamulcowego. Jednak niekiedy kierowcy obserwują, że hybryda nie hamuje odzyskowo lub rekuperacja działa tylko sporadycznie. Najważniejszym powodem braku hamowania odzyskowego jest przepełniona bateria trakcyjna – jeśli poziom jej naładowania osiągnął 100%, układ BMS (Battery Management System) odcina możliwość dalszego ładowania, a energia kinetyczna zamieniana jest w tradycyjne hamowanie cierne. Drugą przyczyną jest zbyt niska temperatura baterii lub napędu (w zimie system rekuperacji bywa ograniczony do czasu rozgrzania ogniw do temperatury pracy). W nowoczesnych hybrydach oprogramowanie sterownika nie pozwala na zbyt gwałtowne ładowanie przy niskiej temperaturze akumulatora, by chronić jego żywotność. Trzecim powodem może być awaria czujnika pedału hamulca lub uszkodzenie elementów układu MGU (Motor Generator Unit) – jeśli jeden z czujników nie wykryje hamowania, samochód przechodzi w tryb awaryjny z wyłączoną rekuperacją. Brak odzysku energii może wynikać także z uszkodzenia przetwornicy, sterownika lub samego silnika elektrycznego napędzającego koła. W rzadkich przypadkach na ograniczenie rekuperacji wpływa tryb jazdy – np. niektóre hybrydy ograniczają odzysk przy dynamicznej jeździe, w określonych trybach sport lub podczas korzystania z tempomatu. Jazda z awarią systemu wentylacji baterii, nadmiernymi temperaturami lub wysokim zużyciem klocków hamulcowych (uszkodzone czujniki pozycji klocków) skutkuje automatycznym wyłączeniem rekuperacji dla bezpieczeństwa pojazdu. Sterownik może także wprowadzić ograniczenia po wykryciu błędów w podsystemie ABS lub systemie stabilizacji toru jazdy, ponieważ rekuperacja pracuje w ścisłej synchronizacji z układami bezpieczeństwa. Problemy z hamowaniem odzyskowym należy zawsze rozwiązywać z pomocą diagnostyki komputerowej, weryfikacji poziomu naładowania baterii oraz przeglądu układu elektrycznego i wentylacji ogniw.