Współczesne hybrydy oferują możliwość jazdy wyłącznie na silniku elektrycznym, jednak czasami auto nie chce lub nie może przełączyć się na tryb EV, nawet jeśli bateria wydaje się być w pełni naładowana. Przyczyn może być wiele – zarówno technicznych, jak i wynikających z algorytmów bezpieczeństwa oraz komfortu jazdy. Najczęstszą przyczyną braku możliwości korzystania z napędu elektrycznego są warunki pracy, które komputer uznaje za niesprzyjające. Przykłady to: niska temperatura zewnętrzna (bateria wymaga rozgrzania), zbyt wysoka prędkość (powyżej 60-70 km/h dla większości modeli), zbyt mocne wciśnięcie pedału gazu lub gwałtowne przyspieszanie, kiedy układ chce zapewnić maksymalną moc. Układ hybrydowy nie pozwala na jazdę na prądzie również przy silnie rozładowanej baterii, wysokim obciążeniu klimatyzacją, ogrzewaniem, podczas regeneracji DPF (w hybrydach diesla) czy po długim postoju auta, jeśli bateria uległa częściowemu rozładowaniu. Kolejną możliwą przyczyną są błędy wykryte przez elektronikę – auto przechodzi w tryb awaryjny lub ogranicza korzystanie z silnika elektrycznego, jeśli rozpozna problem z baterią, inwerterem lub silnikami MG1/MG2. W niektórych modelach tryb elektryczny jest niedostępny zaraz po rozruchu – najpierw auto musi się rozgrzać i „oczyścić” katalizator. Częste jest także blokowanie trybu EV, gdy temperatura baterii przekracza dopuszczalną granicę podczas upału lub bardzo intensywnej eksploatacji – to ochrona przed przegrzaniem ogniw. Rzadziej przyczyną jest usterka: awaria MG2, zużycie ogniw (obniżona pojemność), błąd czujników lub układu ładowania. Diagnostyka komputerowa i lektura instrukcji pozwolą ustalić, czy auto zachowuje się poprawnie, czy wymaga wizyty w serwisie. Przestrzeganie zaleceń dotyczących eksploatacji hybrydy, regularny serwis i rozsądny styl jazdy minimalizują ryzyko wystąpienia takich problemów.