Dlaczego hybryda przyspiesza nierówno

Nierówne przyspieszanie hybrydy to objaw, który może mieć wiele przyczyn – zarówno typowych dla aut konwencjonalnych, jak i specyficznych dla układów hybrydowych. Najczęstsze powody to: zaburzenia synchronizacji pracy silnika spalinowego i elektrycznego (np. błędna kalibracja HV ECU, chwilowe spadki napięcia baterii trakcyjnej), uszkodzenie lub zużycie ogniw akumulatora HV (nagłe spadki napięcia pod obciążeniem wymuszają szybkie wyłączanie trybu EV), awaria czujników położenia pedału gazu, temperatury baterii lub przepustnicy, problem z konwerterem mocy lub układem chłodzenia inwertera (przegrzewanie powoduje ograniczenia mocy). Inne powody to zabrudzenie lub uszkodzenie przekładni e-CVT – szarpnięcia, zwłaszcza podczas ruszania lub przyspieszania ze stałej prędkości. W hybrydach o wysokim przebiegu często nierówność wynika z rozpoczynającej się degradacji ogniw baterii lub braku balansu bloków. Rzadziej przyczyną jest błąd sygnału z magistrali CAN lub problem z oprogramowaniem. Objawami towarzyszącymi są: spadki mocy, trudności z uruchomieniem trybu EV, szarpanie, nagłe przejście w tryb awaryjny, kontrolka „check hybrid system” oraz głośniejsza praca silnika spalinowego podczas przyspieszania. Dla bezpieczeństwa i komfortu hybrydy każdą nierówność przyspieszania należy możliwie szybko zdiagnozować komputerowo pod kątem błędów i parametrów live data.

Redakcja portalu Selected.pl
Jesteśmy zespołem pasjonatów motoryzacji, dziennikarzy i specjalistów technicznych, którzy każdego dnia tworzą rzetelne, praktyczne i unikalne treści dla kierowców. Naszym celem jest dostarczanie sprawdzonych porad, analiz usterek i inspiracji tuningowych - od eksploatacji codziennych aut po historie wyjątkowych projektów. Wierzymy, że wiedza techniczna może być przekazywana przystępnie i ciekawie, a motoryzacja to coś więcej niż tylko środki transportu - to styl życia. Sprawdź kanały social media: