Utrata mocy przy ruszaniu w samochodzie hybrydowym to nie tylko problem odczuwalny dla kierowcy, ale także ważna wskazówka diagnostyczna co do kondycji i funkcjonowania poszczególnych elementów napędu hybrydowego. Najczęstszą przyczyną takiego objawu jest częściowe zużycie baterii trakcyjnej – zmniejszona pojemność sprawia, że akumulator nie jest w stanie dostarczyć wystarczającego prądu do silnika elektrycznego, przez co auto staje się „ociężałe”, a silnik spalinowy włącza się wcześniej niż zwykle. Innym powodem są problemy z układem inwertera lub falownika, który steruje przepływem energii pomiędzy baterią a napędem – ewentualne mikrouszkodzenia, przegrzewanie się układu elektronicznego bądź nieprawidłowe chłodzenie prowadzą do ograniczenia prądu rozruchowego i obniżenia mocy dostępnej przy starcie. Nie bez znaczenia jest stan silnika elektrycznego: zużyte łożyska, zabrudzenia na uzwojeniach czy uszkodzenia izolacji mogą powodować spadek wydajności lub wprowadzenie pojazdu w tryb awaryjny, ograniczający moc napędu dla ochrony podzespołów. Kolejnym elementem są problemy z oprogramowaniem sterującym napędem hybrydowym – nieudane aktualizacje, przypadkowe błędy, czy wadliwe odczyty czujników temperatury/napięcia często skutkują ograniczeniem mocy dla zapewnienia bezpieczeństwa. W hybrydach starszych generacji dochodzi do tego wyeksploatowany układ klimatyzacji akumulatora – wentylatory nie zapewniają odpowiedniego chłodzenia, komputer obniża moc silnika do minimum. Wreszcie, utrata mocy przy ruszaniu może być efektem błędów w kalibracji układu hamulcowego z systemem odzyskiwania energii – układ nie przełącza się płynnie z hamowania na przyspieszanie, następuje chwilowe opóźnienie lub „dziura” w przekazywaniu momentu. Ważne jest również, by wykluczyć przyczyny niezwiązane z hybrydą: zabrudzenie przepustnicy, zanieczyszczenia filtrów powietrza czy nadmierne obciążenie elektryczne sieci pokładowej potrafią istotnie pogorszyć reakcję pojazdu. Wszystkie te symptomy warto skonsultować z profesjonalnym serwisem hybryd, wykonać test pojemności baterii oraz pełną diagnostykę komputera pokładowego i układu napędowego w trybie rzeczywistym.