Dlaczego klimatyzacja nie chłodzi mimo włączonego nawiewu

Sytuacja, w której z nawiewów w samochodzie wydobywa się jedynie letnie lub gorące powietrze, mimo włączonej klimatyzacji, należy do jednych z częstszych problemów zgłaszanych przez kierowców, zwłaszcza na początku sezonu letniego. Choć układ nawiewu działa poprawnie, wentylator pracuje, a kontrolka klimatyzacji jest aktywna, chłodne powietrze nie pojawia się w kabinie. Taki objaw wskazuje na to, że system wentylacyjny jest sprawny, ale sama klimatyzacja nie spełnia swojej podstawowej funkcji – czyli nie obniża temperatury powietrza przed wprowadzeniem go do wnętrza auta. Przyczyny tego stanu rzeczy mogą być zarówno prozaiczne, jak i poważniejsze.

Najczęstszym powodem braku chłodzenia jest ubytek czynnika chłodniczego. W klimatyzacji samochodowej czynnik nie tylko odpowiada za obieg i wymianę ciepła, ale także smaruje kompresor. W wyniku naturalnego procesu, ale też przez mikronieszczelności, jego ilość może stopniowo spadać. Gdy poziom czynnika osiągnie graniczną wartość, czujnik ciśnienia wyłącza kompresor, aby zapobiec jego uszkodzeniu. Mimo aktywnej kontroli klimatyzacji układ przestaje chłodzić, a powietrze przepływa przez system bez zmiany temperatury. Użytkownik widzi, że wszystko działa – ale w rzeczywistości obieg chłodniczy jest przerwany.

Drugą często spotykaną przyczyną jest awaria samego kompresora. Może on ulec zużyciu mechanicznemu, uszkodzeniu łożyska lub utracić sprawność elektryczną, jeśli nie dociera do niego odpowiednie napięcie lub sygnał sterujący z jednostki centralnej. W niektórych przypadkach kompresor nie włącza się także wskutek uszkodzenia sprzęgła elektromagnetycznego – mimo że cały układ wygląda na aktywny, element odpowiedzialny za połączenie sprężarki z paskiem osprzętu nie działa i chłodzenie nie zostaje uruchomione.

Nie można również pominąć problemów z elektroniką sterującą. Układy klimatyzacji są obecnie mocno zintegrowane z innymi systemami samochodu – od sterownika silnika, przez moduł komfortu, aż po czujniki temperatury wewnętrznej i zewnętrznej. Jeśli którykolwiek z tych komponentów przekazuje błędne informacje, system może uznać, że nie ma potrzeby chłodzenia kabiny lub może w ogóle nie otrzymać polecenia uruchomienia kompresora. W niektórych modelach błędna interpretacja danych pogodowych, np. wskazanie ujemnej temperatury zewnętrznej, skutkuje całkowitym zablokowaniem chłodzenia.

Innym powodem może być niedrożność lub zanieczyszczenie skraplacza albo filtr kabinowy, który ogranicza przepływ powietrza. Zbyt mały strumień powietrza przez parownik sprawia, że efektywność wymiany ciepła spada, a kierowca odnosi wrażenie, że klimatyzacja nie działa, mimo że cały układ jest uruchomiony. Zdarza się również, że zawór rozprężny ulega awarii lub się blokuje, przez co czynnik chłodniczy nie zmienia prawidłowo stanu skupienia i nie może efektywnie schładzać powietrza w parowniku.

Podsumowując, brak chłodzenia przy działającym nawiewie to zazwyczaj sygnał, że coś zaburzyło prawidłowy obieg czynnika chłodniczego lub uniemożliwia włączenie kompresora. Niezależnie od przyczyny, warto możliwie szybko poddać system klimatyzacji diagnostyce – najlepiej w warsztacie wyposażonym w urządzenia do testowania ciśnień, poziomu czynnika i poprawności działania sterowania. Szybka interwencja pozwala nie tylko odzyskać komfort termiczny, ale też zapobiec poważniejszym uszkodzeniom elementów układu.