Zwiększone zużycie oleju po dłuższym postoju to zjawisko obserwowane zwłaszcza w starszych silnikach lub jednostkach z dużym przebiegiem. Najczęstszą przyczyną jest grawitacyjne spływanie oleju z górnych partii silnika do miski olejowej podczas postoju, co powoduje, że przy pierwszym uruchomieniu po dłuższej przerwie elementy takie jak pierścienie tłokowe, uszczelniacze zaworowe i prowadnice zaworowe są przez chwilę niedostatecznie smarowane. W tym czasie może dojść do mikroskopijnych przedmuchów oleju do komory spalania, co skutkuje jego spalaniem zaraz po rozruchu. W starszych silnikach nieszczelne uszczelniacze zaworowe pozwalają na spływanie oleju do cylindrów podczas postoju, a po uruchomieniu silnika olej jest spalany razem z paliwem, co objawia się niebieskim dymem z wydechu i spadkiem poziomu oleju. Dodatkowo, w jednostkach z dużymi luzami między tłokami a cylindrami, olej łatwiej przedostaje się do komory spalania podczas rozruchu. W niektórych przypadkach winne są także drobne wycieki spod uszczelek, które nasilają się po dłuższym postoju, gdy uszczelki tracą elastyczność. Regularna kontrola poziomu oleju, wymiana uszczelniaczy zaworowych i pierścieni tłokowych oraz stosowanie oleju o odpowiedniej lepkości to podstawowe działania profilaktyczne.