Dlaczego ogranicznik prędkości aktywuje się samoczynnie

Nowoczesne samochody coraz częściej wyposażone są nie tylko w adaptacyjne tempomaty, ale także elektroniczne ograniczniki prędkości (LIM, Speed Limiter), które w określonych warunkach mogą samorzutnie aktywować się lub zmienić swoje działanie. Najczęstsze powody samoczynnej aktywacji to: przekroczenie prędkości dopuszczalnej odczytanej przez system rozpoznawania znaków drogowych; wybranie przez kierowcę trybu jazdy „Eco” lub „Bezpieczeństwo”, w którym komputer sam ogranicza prędkość dla oszczędności lub ochrony pasażerów; automatyczne dostosowanie do lokalnych przepisów (np. w strefach ograniczonego ruchu, wokół szkół, przejść dla pieszych, w tunelach lub obszarach specjalnych, gdzie system GPS oraz kamera odczytują ograniczenia i „wymuszają” korektę); chwilowe zakłócenia sygnału z czujników powodujące powrót do domyślnych ustawień bezpieczeństwa; błędy w komunikacji z elektroniką pojazdu (np. po aktualizacji lub odłączeniu akumulatora – system może aktywować funkcję ogranicznika do czasu ponownego skalibrowania lub resetu). W autach flotowych operator lub leasingodawca może także zdalnie ograniczyć prędkość pojazdu z poziomu aplikacji zarządzającej. W każdym przypadku aktywacja ogranicznika ma na celu podwyższenie bezpieczeństwa – systemy te projektowane są tak, by nie można ich trwale wyłączyć w sytuacji krytycznego zagrożenia (np. awaria czujników pedału gazu). Jeśli ogranicznik aktywuje się regularnie bez udziału kierowcy, zaleca się w pierwszej kolejności sprawdzenie komunikatów systemowych, wykonanie diagnostyki komputerowej oraz wyjaśnienie, czy nie pojawiły się aktualizacje lub nowe wymogi prawne.