Olej silnikowy, który zaczyna pachnieć benzyną, to sygnał, że do układu smarowania przedostaje się paliwo. Najczęściej dzieje się tak w wyniku nieszczelności wtryskiwaczy, przedostawania się niespalonego paliwa przez pierścienie tłokowe lub zbyt bogatej mieszanki paliwowo-powietrznej. W silnikach z bezpośrednim wtryskiem paliwa problem ten może być bardziej nasilony, zwłaszcza przy częstych krótkich trasach i niedogrzewaniu silnika. Paliwo rozcieńcza olej, obniżając jego lepkość i właściwości smarne, co prowadzi do szybszego zużycia elementów silnika. Objawami są nie tylko zapach benzyny w oleju, ale także wzrost poziomu oleju na bagnecie, spadek ciśnienia oleju, głośniejsza praca silnika, trudności z rozruchem, dymienie z wydechu oraz zwiększone zużycie paliwa. Przyczyną mogą być także uszkodzone uszczelniacze zaworowe, niewłaściwie działający układ zapłonowy lub awarie czujników sterujących wtryskiem. W przypadku wykrycia zapachu benzyny w oleju należy jak najszybciej zdiagnozować i usunąć przyczynę, wymienić olej i filtr oraz unikać dalszej jazdy do czasu naprawy. Długotrwała jazda z rozcieńczonym olejem grozi zatarciem silnika i bardzo kosztowną naprawą.