Cykliczne stuki dochodzące spod auta po wykonaniu skrętu to jeden z bardziej niepokojących objawów, jakie może usłyszeć kierowca. Choć wielu użytkowników bagatelizuje tego typu odgłosy, traktując je jako „typowy hałas w starszym aucie”, w rzeczywistości często zwiastują one poważne zużycie podzespołów napędowych, a przede wszystkim przegubów homokinetycznych. Ich zignorowanie może prowadzić do całkowitego uszkodzenia elementu i unieruchomienia pojazdu.
Najczęściej stuki pojawiające się po skręcie, zwłaszcza przy przyspieszaniu, wskazują na zużycie zewnętrznego przegubu homokinetycznego. Ten element jest odpowiedzialny za przekazywanie momentu obrotowego z półosi na koło w sytuacji, gdy koło jednocześnie obraca się i skręca. Przegub pracuje w bardzo dużym zakresie kątów i przy znacznym obciążeniu. Wraz z upływem czasu, na skutek niedostatecznego smarowania, zużycia powierzchni bieżni lub dostania się brudu do wnętrza przegubu, kulki zaczynają poruszać się z większym luzem. To właśnie ten luz wywołuje charakterystyczne, rytmiczne stuki, które pojawiają się najczęściej przy pełnym skręcie kół i obciążeniu napędu.
Dźwięki mają zwykle charakter powtarzalny, cykliczny i zależny od prędkości jazdy – im szybciej jedziemy, tym szybciej słyszymy stukanie. Czasem stuk może być wyraźnie metaliczny, czasem głuchy, ale niemal zawsze nasila się w momencie maksymalnego skrętu kierownicy i przyspieszania. W początkowej fazie objawy mogą pojawiać się tylko w jedną stronę – na przykład tylko przy skręcie w prawo – co dodatkowo ułatwia zlokalizowanie uszkodzonej strony.
Choć przegub zewnętrzny to najczęstszy winowajca takich dźwięków, nie można całkowicie wykluczyć innych przyczyn. Luzy w zawieszeniu, zużyte sworznie wahaczy, wyrobione łączniki stabilizatora czy uszkodzone łożyska mogą również powodować dźwięki przy skręcie, ale zwykle różnią się one charakterem i nie są tak rytmiczne. Przegub daje o sobie znać właśnie powtarzalnością stuków zsynchronizowanych z obrotem koła.
Zdarza się również, że stuki pojawiają się nie od razu w trakcie skrętu, ale chwilę po wyprostowaniu kół, podczas powrotu zawieszenia i układu napędowego do położenia neutralnego. Wówczas można mieć do czynienia z przegubem wewnętrznym, który również może generować dźwięki przy zmianie kąta pracy, szczególnie jeśli jego luz jest już znaczny. W autach z napędem na cztery koła należy też wziąć pod uwagę przednie wały, przekładnie kątowe i inne elementy układu napędowego, które pod wpływem przeciążeń mogą wydawać podobne dźwięki.
Nie należy lekceważyć cyklicznych stuków po skręcie. To objaw, który niemal zawsze świadczy o mechanicznym zużyciu istotnego komponentu i zapowiada jego zbliżającą się awarię. Szybka diagnoza pozwala nie tylko uniknąć nieplanowanego postoju, ale również zapobiega większym kosztom, na przykład związanym z uszkodzeniem piasty, łożyska czy półosi. W przypadku potwierdzenia zużycia przegubu, jego wymiana jest rozwiązaniem nie tylko najrozsądniejszym, ale i najbezpieczniejszym dla kierowcy i pasażerów.