Dymienie po wymianie filtra DPF może mieć kilka przyczyn i nie zawsze oznacza poważną awarię, ale wymaga szybkiej diagnostyki. Najczęstszym powodem jest nieprawidłowy montaż nowego filtra lub jego zła jakość – jeśli filtr nie jest dobrze dopasowany, przepuszcza zbyt dużo spalin lub nie zatrzymuje cząstek stałych, co skutkuje pojawieniem się dymu z wydechu. Często po wymianie DPF komputer pokładowy wymaga przeprowadzenia procedury adaptacyjnej – jeśli nie zostanie ona wykonana, sterownik może błędnie sterować procesem regeneracji, co prowadzi do nadmiernego wtrysku paliwa i powstawania dymu. Dymienie może być także skutkiem niewyregulowanego układu wtryskowego, uszkodzonej turbosprężarki lub zbyt bogatej mieszanki paliwowo-powietrznej, która nie jest prawidłowo spalana. W niektórych przypadkach dymienie jest naturalnym zjawiskiem podczas pierwszego wypalania nowego filtra, ale powinno ustąpić po kilku cyklach pracy silnika. Jeśli dymienie utrzymuje się lub towarzyszą mu inne objawy, takie jak spadek mocy, kontrolka check engine czy wzrost zużycia paliwa, konieczna jest szczegółowa diagnostyka układu wydechowego i silnika.