Dlaczego po wymianie pedału gazu tempomat przestał działać

Wymiana pedału gazu w nowoczesnym samochodzie często oznacza znacznie więcej niż tylko fizyczną zamianę jednego elementu na drugi. Większość aut wyposażonych w tempomat wykorzystuje tzw. potencjometr elektroniczny (drive-by-wire) zamiast klasycznego linkowego połączenia gazu. To właśnie sygnał z czujnika pedału gazu przekazywany jest do modułu sterującego silnikiem oraz – pośrednio – do systemu obsługi tempomatu. Gdy po wymianie pedału gazu tempomat przestaje działać, często przyczyną jest: brak pełnej kompatybilności nowego pedału z elektroniką auta (np. zamontowany zamiennik wysyła inne sygnały lub ma inną charakterystykę potencjometru niż oryginał), błędy w komunikacji między przekładnią gazu a sterownikiem silnika/BCM (Body Control Module), konieczność adaptacji nowego podzespołu za pomocą komputera diagnostycznego – wiele modeli wymaga przeprowadzenia procedury kalibracji pedału, tak aby system odczytywał jego sygnały poprawnie i aktywował tempomat przy odpowiednich wartościach napięcia. Dodatkowo, jeśli po wymianie pedału gazu zakodowany jest błąd (np. check engine, błąd czujnika położenia gazu, problem z magistralą CAN), komputer bezpieczeństwa lub komfortu może automatycznie wyłączyć obsługę tempomatu, traktując go jako potencjalnie niebezpieczny dla pojazdu. Często awaria objawia się sygnałem „cruise control unavailable”, brakiem reakcji na przyciski lub miganiem kontrolki tempomatu na zegarach. W przypadku nowoczesnych aut należy upewnić się, że: pedał gazu ma odpowiedni numer katalogowy OE, wykonano adaptację pedału oraz wyczyszczono błędy komputera, a całość została zamontowana zgodnie z instrukcją serwisową. Niekiedy nieoryginalne zamienniki (tzw. tanie chińskie odpowiedniki) – mimo fizycznego dopasowania – są niekompatybilne z tempomatem, przez co rekomenduje się stosowanie wyłącznie dedykowanych zamienników lub części oryginalnych.