Wymiana reflektora w nowoczesnym samochodzie może wydawać się prostą operacją, jednak w rzeczywistości jest to element znacznie bardziej złożony niż dawniej. Dzisiejsze lampy nie są już tylko źródłem światła – to całe moduły, w których znajdują się czujniki, sterowniki, przetwornice i komunikacja z systemem komputera pokładowego. Dlatego po wymianie reflektora może się pojawić komunikat o błędzie oświetlenia – mimo że fizycznie wszystko działa i światła świecą.
Jedną z najczęstszych przyczyn pojawienia się kontrolki jest brak identyfikacji nowego reflektora przez komputer auta. W pojazdach wyposażonych w magistralę CAN oraz moduły sterujące oświetleniem, każdy element systemu musi zostać rozpoznany i zakodowany. Jeśli nowy reflektor nie został wprowadzony do pamięci sterownika lub pochodzi z innego auta – nawet tego samego modelu, ale z innym wyposażeniem – może zostać potraktowany jako niekompatybilny.
Kolejnym możliwym powodem jest różnica w parametrach elektrycznych nowego reflektora. Może ona dotyczyć na przykład innego typu żarówek, innych przetwornic lub modułów LED. Komputer, który cały czas monitoruje przepływ prądu i rezystancję w obwodach oświetlenia, może potraktować nawet minimalne odchylenie jako usterkę. Tego typu kontrola jest potrzebna, aby wykryć przepalone żarówki lub nieprawidłowe działanie układów, ale w przypadku modyfikacji – jak wymiana lampy – bywa problematyczna.
W nowoczesnych lampach mogą też występować dodatkowe funkcje, takie jak adaptacyjne doświetlanie zakrętów, automatyczna regulacja poziomu, światła skrętne czy dynamiczne kierunkowskazy. Jeśli nowy reflektor nie zawiera tych funkcji, a komputer ich oczekuje, pojawi się błąd. Odwrotna sytuacja – gdy auto nie ma tych funkcji, a reflektor je zawiera – także może powodować niezgodność i uruchomienie kontrolki.
Nie można też zapominać o samych złączach. Jeśli wtyczki nie są dobrze osadzone, kostki mają śniedź, lub zamieniono przewody przy podłączeniu – komputer może zinterpretować to jako brak komunikacji lub zwarcie. Tego rodzaju problemy często pojawiają się po naprawach powypadkowych, gdy reflektor montowany jest przez warsztat blacharsko-lakierniczy, który nie ma dostępu do diagnostyki.
W większości przypadków pojawienie się kontrolki błędu po wymianie reflektora wymaga wykonania diagnostyki komputerowej. Czasami konieczne jest zakodowanie nowego reflektora, przyuczenie modułu sterującego lub zresetowanie błędów. W samochodach wyższej klasy może być potrzebne użycie oprogramowania producenta, a nie zwykłego interfejsu diagnostycznego. Dlatego dobrze jest po wymianie reflektora zlecić kontrolę elektryczną w warsztacie, który ma doświadczenie w elektronice samochodowej i dostęp do odpowiednich narzędzi.