Poduszka powietrzna pasażera jest jednym z kluczowych elementów systemu bezpieczeństwa biernego, odpowiadającym za ochronę osoby siedzącej z przodu pojazdu. Jej niewłaściwe działanie lub brak aktywacji podczas wypadku to potencjalnie bardzo poważna usterka, której przyczyny mogą być różnorodne. Najczęściej powodem nieuruchomienia poduszki jest celowe jej dezaktywowanie – wiele aut pozwala ręcznie wyłączyć airbag pasażera (kluczykiem lub przyciskiem) na czas przewożenia fotelika do przewozu dziecka. Warto upewnić się, czy taki przełącznik nie został przestawiony w pozycję „OFF”. Drugą częstą przyczyną jest uszkodzenie czujników zderzeniowych (wykrywających kolizję frontową) po stronie pasażera lub niepoprawna praca centrali SRS. Uszkodzenia instalacji elektrycznej – przerwane przewody, zaśniedziałe złącza pod fotelem pasażera lub w desce rozdzielczej – mogą powodować przerwanie komunikacji między czujnikami, komputerem i samą poduszką. Awaria maty wykrywającej obecność pasażera (Weight Occupancy Sensor) należy do szczególnie powszechnych usterek; układ SRS może uznać, że siedzenie jest puste i nie aktywować poduszki nawet w razie wypadku. W przypadku wcześniejszej naprawy powypadkowej, niewłaściwy montaż osprzętu lub zamontowanie emulatora, system może błędnie wykrywać status poduszki. Nieprawidłowe kodowanie sterownika SRS, powstałe po nieautoryzowanej diagnostyce, także może skutkować nieaktywnym airbagiem. W sytuacji, gdy kontrolka SRS świeci się na stałe, należy jak najszybciej wykonać profesjonalną diagnostykę komputerową i inspekcję mechaniczną całego systemu (czujników, mat, wiązek). Eksploatacja auta z nieaktywną poduszką pasażera to poważne ryzyko w razie wypadku i niezgodność z przepisami bezpieczeństwa!